- Interieur
De Franse ontwerper Bruno Moinard heeft een echte passie voor interieurs. Na het oprichten van het designbureau 4BI waarmee hij diverse unieke projecten mocht realiseren, lanceerde hij in 2014 ook zijn eigen meubelcollectie. Daarvan zetten we hier graag enkele ontwerpen in de kijker.
Zijn ontwerpen stralen eenvoud en tijdloosheid uit, maar de sterke lijnen en verfijnde details geven ze een zekere exclusiviteit. Ook het Franse vakmanschap (de zogeheten savoir-faire) speelt een belangrijke rol in zijn werk. Al deze aspecten dragen bij tot het creëren van een uniek geheel. In het kader van de collectie die Moinard in 2019 tijdens de Design Week in Milaan presenteerde, maakte hij de volgende en zeer toepasselijke vergelijking: “We werken dagelijks aan een bepaalde notie van het ondefinieerbare, aan het effect van de verrassing, de dualiteit van de materialen, hun dubbelzinnigheid en hun sensuele touch. In zijn totaliteit wordt het dan een werk dat aansluit bij wat we ‘haute couture’ noemen.”
Die uitspraak intrigeerde ons en dus contacteerden we de ontwerper voor een verfijnd gesprek over zijn zijn levens-, werk- en designfilosofie.
Vanwaar de beslissing om meubels te ontwerpen, los van wat je doet met 4BI & Associés?
“Het bureau is zeer snel gegroeid en heeft wereldwijd allerlei projecten uitgevoerd in verschillende sectoren: scenografie, retail, musea, kantoren, appartementen, particuliere woningen en nu ook hotels. Naarmate de projecten vorderden, werd het voor mij duidelijk en vanzelfsprekend om meubels te ontwerpen. We hebben veel banken en zitmeubelen ontworpen als prototypes voor klanten. De oprichting van Bruno Moinard Éditions is het resultaat van een persoonlijk plezier om te ontwerpen als antwoord op de vraag van klanten. We moesten verder gaan dan het prototypestadium. Ik moest mijn eigen huis opzetten. Het was de logische volgende stap om onze klanten beter te kunnen ontvangen.”
Waar haal je je inspiratie? Hoe verloopt het ontwerpproces?
“Inspiratie is er altijd. Daarom doe ik graag verschillende dingen tegelijk: architectuur, design en schilderkunst! Talrijke reizen zijn een voor de hand liggende inspiratiebron, maar de geest van Bruno Moinard Éditions heeft de bijzonderheid om elk jaar meubels te creëren in de geest van een vorige collectie, ze versterken en voeden de collectie van het voorgaande jaar. Het is een stijl, een doordachte schrijfwijze die de samenhang tussen alle creaties probeert te bereiken. De hoeken reageren op de rondingen, de tapijten worden uit mijn schilderijen gehaald, het tactiele is heel belangrijk... luisteren en werken met de ambachtslieden is essentieel. Vertrekkend van een tekening brengen de professionele vakmensen een techniek en hun savoir-faire mee om het ontwerp te laten evolueren naar de eindfase.”
“Inspiratie is er altijd.”
Hoe zou je jouw stijl omschrijven?
“Al mijn architecturale en meubelprojecten spelen met volumes, materialen, geometrieën, symmetrie, asymmetrie, evenwicht en verfijning. Ze spelen met licht en tijd. Alleen het patina van de aanraking kan ze vereeuwigen! Op de vraag of we klassiek zijn, antwoorden we: ‘Neen! We zijn heel modern.’ En als men vraagt of we meer modern zijn, zeggen we: ‘Helemaal niet! We zijn tijdloos.’ We ontwerpen wat we voelen en waar we van houden.”
Wat zijn de terugkerende elementen die jouw ontwerpen en stijl definiëren?
“Het begon allemaal met gepatineerd brons en geschuurde eik. Dit was de basis voor het ‘Cartier-concept’ van Maison Cartier voor wie ik al twintig jaar winkelconcepten creëer over heel de wereld. Deze materialen werden al snel gecombineerd met leer en andere houtsoorten... geometrie die wordt aangedreven door rechte lijnen, bochten en gebroken lijnen. Dan komt het gevoel, de zachtheid die hoeken, poten, ruggenleuningen en zittingen afrondt. Delen van de compositie worden door kleur geaccentueerd, maar de harmonie blijft bewaard.
De perceptie van materialen wordt versterkt en verstoord door het licht dat wordt verspreid door antiek glas en natuurlijke vezels. Is dit brons geen hout, was dit keramiek niet brons? Deze stijl zet aan tot aanraken en we denken dat we een deel van het mysterie beter zullen begrijpen door het aan te raken.”
Wat mogen we in de toekomst nog van Bruno Moinard Éditions verwachten?
“We zullen trouw blijven aan ons imago, aan onze eigenheid en de geest van onze creaties... Ze moeten uniek blijven, maar ook een referentie zijn waarvan de handtekening overal oplicht, elk jaar een beetje meer, met grote zichtbaarheid en elegante discretie.”
Het volledige artikel en interview met Bruno Moinard vind je in Imagicasa Summer 2020. Dit nummer kan je nog nabestellen via onze webshop.
Images courtesy of Bruno Moinard Editions