- Interieur
Zuivere eenvoud, een perfecte balans van materialen en een uitstraling van pure rust vormen de handtekening van Signyan Design. Met Y Hotel, gehuld in lichte kleuren, zachte materialen en texturen, waan je jezelf in een oase van rust.
De Chinese studio Signyan Design is opgericht door Xie Ke, afgestudeerd aan het Sichuan Fine Arts Institute. Hij houdt zich al meer dan twintig jaar bezig met het ontwerpen van ruimtes. Deze gerenommeerd interieurstudio vond zijn eigen weg en zo bracht Ke zijn eigen visie en eigenheid naar buiten vanuit een passie voor vormgeving en architectuur. De totaalbeleving staat steeds centraal bij zijn projecten die voortvloeien uit een samenhang tussen interieur en exterieur. Zijn eenvoud zorgt ervoor dat de kleuren en structuren van de gekozen materialen steevast op de voorgrond staan. Door vast te houden aan eenvoudige en natuurlijke stijlen, is hij goed in het mogelijk maken van de "narrativiteit" van ruimtes door het gebruik van eenvoudige materialen. Hij respecteert de omgeving volledig en zoekt naar de combinatie van traditionele technologie met hedendaagse esthetiek om oosterse culturele esthetische ruimtes in de wereld te ontwikkelen. Op het gebied van hotelontwerpen zijn zijn representatieve werken onder andere Pure House, Sunyata Meili Hotel, Sunyata-Chongqing Hotel, Sisan-Hupao 1934 Hotel en Sisan-Shuanglang Hotel. Wij spraken met de bezieler over zijn voorliefde voor eenvoudige materialen, het ‘echte leven’ en over zijn meest recente ontwerp genaamd Y Hotel.
Het project Y Hotel & Kitchen is gelegen in de gemeenschap Mount Sanya. De beige architectuur bestaat uit een rustig, privéhotel en een open restaurant. Aangezien het niet aan zee ligt, wordt het project omringd door bergen en grenst het aan naburige villa's en woningen. De architectuur, omgeven door bergen in plaats van zeeën en vertegenwoordigt een introverte levensstijl van een eerdere extroverte levensstijl. Vervolgens kenmerkt de hele recreatieruimte zich in warme en zachte tinten. Verschillende texturen zijn verborgen in de handgemaakte details, die overeenkomen met de langzaam en vrij groeiende planten en bezoekers een rustig gevoel geven door bewust te mediteren.
Design is een uitdrukking van emoties en het resultaat van design weerspiegelt het begrip dat mensen hebben van kunst en het leven.
Het hotel bestaat uit acht kamers variërend van 80m2 tot 100m2 uitgerust met een onafhankelijke binnenplaats en een patio met daglicht, elke kamer heeft een verschillende indeling en structuur. De open, ruime glazen interface verlicht en verwarmt alle ruimtes. Bovendien kan het horizontale Franse raam het volledige uitzicht op pittoreske landschappen garanderen. Het kelderniveau geeft meer meditatieruimtes vrij, waardoor het een rustige plek wordt. Veel zaken, zoals licht, orde, emotie en vrije ademhaling, zijn opgenomen in de lege ruimtes. Tussen de achtertuin en het nabijgelegen woonhuis is een vide van maar liefst 6 meter hoog gemaakt. Op deze manier wordt wrikken tussen het nabijgelegen woonhuis en de architectuur volledig vermeden en kan de juiste afstand met het zonlicht worden bewaard. Er zijn enkele grote tuinen gemaakt om te voorkomen dat mensen zich in een ondergrondse wereld wanen. Zonlicht wordt vanaf de binnenplaats "gegoten" en wind kan hier vrij bewegen. In de verborgen architectuur kunnen bezoekers bepaalde percepties voelen in plaats van iets specifieks. Daardoor kunnen ze naar believen in de ruimte ronddwalen, rustige krachten ervaren en volledig ontspannen in de interessante verkeersstroom.
“Het was een interessante ervaring toen we voor het eerst op de locatie aankwamen. De directe omgeving was gevuld met villa's in Toscaanse stijl van twee verdiepingen en onze klant had ons gevraagd om daartussen een klein hotel te creëren. Onze eerste indruk was dat het niet op zijn plaats zou lijken en we zagen ook mogelijke problemen met zichtlijnen tussen de bestaande gebouwen. Bovendien merkten we dat de voorkeuren van Oosterse mensen voor zonnebaden niet zo prominent aanwezig waren als die van Westerlingen. Daarom besloten we ons te richten op het creëren van een gevoel van resort-leven in het hotel, voornamelijk door gebruik te maken van de beschutte gebieden onder de dakranden om privacy te bieden en directe zichtlijnen met de omringende gemeenschap te vermijden,” horen we. Deze aanpak pakte op die manier niet alleen de privacyproblemen aan, maar introduceerde ook een kleine daktuin die een positieve bijdrage leverde aan de naburige omgeving. Dit werd een opdracht waar Signyan Design ruimschoots geslaagd in is. Wil je meer lezen over dit indrukwekkende hotel? Dat kan je lezen in de oktobereditie 2023 van Imagicasa Magazine.
Interior design by Signyan Design
Photography by Jonathan Leijonhufvud Architectural Photography