- Kunst & design
Van 30 november tot 4 december vond de jaarlijkse Design Miami beurs plaats. Die beurs is niet alleen de grootste van haar soort in Noord-Amerika, het is ook de plek waar je iedere keer opnieuw op indrukwekkende werken botst. Imagicasa licht de twee galerieën uit die ons dit jaar het hardst opvielen.
Met de tentoonstelling ‘Material Shores’ koos Sarah Myerscough Gallery ervoor om organische elementen naar voren te brengen. Goud en zandkleuren wisselen elkaar af, opvallende texturen krijgen de hoofdrol. Bezoekers werden uitgedaagd om in contact te komen met de tactiliteit van de materialen en om ze op een andere manier te benaderen. Met een elegante opstelling stelde de galerie een nieuwe, speelse visie op design voorop, die gebaseerd is op een diep respect voor de natuurlijke wereld en een minder destructieve visie van de toekomst. Het opvallendste stuk van de collectie was ongetwijfeld een ecologische, hedendaagse interpretatie van een kroonluchter door Angela Damman. Het ontwerp werd handgemaakt van sansevieria plantenvezels en combineert weelderige materialiteit met een tikje absurditeit. In 2012 bracht de artiest haar passie voor duurzaam design naar Yucatan, waar ze nauw samenwerkt met lokale vakmensen. Op die manier blaast ze nieuw leven in hun cultuur en kennis. Ook werk van onder andere Lin Fanglu, Fernando Laposse en Christopher Kurtz passeerde de revue in de stand van de galerie. Fanglu herwerkt stoffen tot bijzondere sculpturale landschappen, terwijl Laposse zijn populaire harige meubelstukken van Sisal meebracht en Kurtz een prachtige houten tafel presenteerde die doet denken aan opeengestapelde stenen.
Het opvallendste stuk van de collectie was een ecologische, hedendaagse interpretatie van een kroonluchter
Ook het in New York gelegen Atelier Courbet maakte indruk. Hun stand focuste vooral op brons smeden, wat helemaal paste in het ‘Golden Age’ thema van Design Miami. Iedere fase van het werken met brons werd voorgesteld, van het met de hand of in 3D gieten van de originele modellen tot de omzetting daarvan in gietvormen en de nauwgezette patina’s. De galerie stelde de samenwerking tussen de Chileense beeldhouwer Abel Cárcamo en de Franse ontwerpster Emma Donnersberg voor, net als hun meest recente ontdekking, de Marokkaanse beeldhouwer Hamza Kadiri. In de stand werd de Penzai serie voorgesteld, die de bronzen sculpturen van Donnersberg en galerie-oprichter Melanie Courbet tentoonstelde. De Eros Brut tafel van Kadiri, die met behulp van de Japanse Shou-Sugi-Ban techniek werd ontwikkeld, getuigt dan weer van een erg diepgaande kennis van hout. Naast deze drie jonge kunstenaars, die voor de eerste keer in de Verenigde Staten werden voorgesteld, kreeg ook werk van onder meer de Amerikaanse designer Jonathan Hansen, de Italiaanse beeldhouwer Gianluca Pacchioni, de Duitse ontwerper Bodo Sperlein en de Franse Noé Duchaufour-Lawrance een plaats. Het mag duidelijk zijn dat Design Miami ook dit jaar weer de beste kunstenaars samenbracht en indrukwekkende stukken kon voorstellen. Wij houden deze namen zeker in de gaten en kijken alvast uit naar de volgende editie van de beurs!
Header image: Atelier Courbet installation, photography by Joseph Kramm
Photos 1-7: Atelier Courbet installation, photography by Joseph Kramm
Photo 8: Sarah Myerscough Gallery, photography by James Harris