- Kunst & design
Opmerkelijk design waarachter een mooi verhaal schuilt, spreekt ons bij Imagicasa altijd aan. De nieuwe collectie meubels en objets d’art van de Koreaanse artiest en designer Minjae Kim behoort zeker tot die categorie. Met expliciete verwijzingen naar zijn Koreaanse achtergrond wil hij de maatschappelijke impact van onze verwesterde wereld aantonen.
Kim werd geboren in Seoul, Korea, en groeide op in verschillende steden in zijn geboorteland. Na zijn studentenperiode in onder andere Engeland en de Verenigde Staten te hebben doorgebracht, verhuisde hij naar Washington, waar hij Architectuur en Schilderkunst studeerde aan de universiteit. Zijn passie bracht hem daarna naar New York, waar hij architectuur studeerde aan de Columbia University, en waar hij nu nog steeds woont. Van 28 november tot 7 januari worden twaalf van zijn nieuwste werken tentoongesteld in de Nina Johnson Gallery in Miami. Met IYKYK keert de kunstenaar terug naar zijn Koreaanse roots.
Deze collectie is Kim’s terugkeer naar Korea en een nieuwe poging om zijn beide werelden samen te brengen
Aan zijn reeds gekende stijl deed de artiest ook deze keer geen afbreuk. Met meubels die sterke emoties oproepen en objecten die perfecte oppervlakken en strakke architectuur vermijden, heeft hij een heel eigen persoonlijkheid voor zijn creaties gevonden. Kenmerkend aan deze collectie zijn de expliciete verwijzingen naar de traditionele Koreaanse esthetiek. Daarmee wil de artiest aantonen hoe de dominante westerse wereld voor andere velen een dilemma tot stand brengt: het vasthouden aan je eigen tradities en cultuur versus het gevoel dat je je cultuur moet aanpassen aan de hedendaagse normen. De naam IYKYK (If You Know You Know) is dan ook niet toevallig gekozen. Mensen met een Koreaanse achtergrond zullen deze verwijzingen immers snel begrijpen, terwijl een Westers oog de werken vooral als abstracte kunst ziet. Kim vond het zelf altijd erg interessant om te zien dat anderen Koreaanse invloeden in zijn werk vonden, ook als hij dat niet zo had bedoeld. Omdat zijn opleiding grotendeels in de VS plaatsvond, had hij het idee niet genoeg houvast te hebben om de Koreaanse identiteit te verkennen. Het is pas wanneer je een bepaalde cultuur achterlaat, dat je er echt over kan reflecteren, vertelt hij. Hij omschrijft deze collectie ook als zijn terugkeer naar Korea en een nieuwe poging om zijn beide werelden samen te brengen. Om die ideeën naar de praktijk om te zetten, koos hij voor materialen als gelakt en geverfd hout, gewatteerde glasvezelhars en gaas versmolten tot unieke stukken, zoals verlichtingsarmaturen van traditionele hoeden en gewaden, schommelstoelen en snuisterijen, en maanpotten van glasvezel en hars. Dat leidt tot emotionele, poëtische stukken die aanzetten tot nadenken. Het is duidelijk dat de artiest veel van zichzelf in deze stukken heeft gestoken, waardoor de collectie niet alleen op esthetisch vlak indrukwekkend is, maar je ook emotioneel aanspreekt. Zijn verhaal doet je bovendien nadenken over je eigen cultuur, en dat is iets wat alleen kunstenaars met grote visies kunnen.
Photography by Dominik Tarabanski