- Kunst & design
Wie altijd strak in het gareel loopt, mist vaak het aangename van onderweg zijn. Plezier en vrijheid in design zijn een must voor Nouveau Standard, de creatieve studio in Nantes van Jonathan Fleurance en Simon Brandeau. Met hun debuutcollectie genaamd 1976 komen ze met vier meubelstukken naar buiten die het resultaat zijn van gevoelsmatige reflectiemomenten op een voorbije tijd en de bijhorende interieurs van voorgaande generaties.
Eigenlijk vloeide Nouveau Standard voort uit Atelier Standard, een architectuurbureau van dezelfde makers. Met dit zusterproject maken ze ruimte voor een initiatief dat zich voornamelijk focust op meubilair en huisaccessoires. Originaliteit en appreciatie voor humor in hun vak zijn enkele van de gedeelde waarden van Fleurance en Brandeau. In tegenstelling tot de soberheid die een groot deel van de sector van vandaag domineert, verkiezen zij een designroute die vooral oog heeft voor het onverwachte en de juxtapositie van verschillende perspectieven. Architectuur beschouwen ze als een manier om een dialoog te scheppen tussen een landschap en de bewoners ervan. Ondanks hun jonge identiteit en visie heeft het duo tegelijkertijd een sterke affiniteit met de geschiedenis van Franse mode en decoratieve kunsten. Oude stukken en objecten die herinneringen teweegbrengen en iets betekend hebben voor het verleden fascineren hen en geven zuurstof aan hun eigen ambities. “Met Nouveau Standard willen we blijvende objecten aanbieden die erfgoed combineren met moderniteit en een sterke persoonlijkheid,” vertellen ze. In de praktijk zoeken ze uiteenlopende vakmensen op om mee samen te werken, aangevuld door hun verkennend en origineel gebruik van verschillende materialen. Aangezien ze kennis die dreigt te verdwijnen een extra platform willen geven en het begrip van tijd op hun eigen manier willen invullen, ontwikkelt hun studio ook een ecologische en sociale betrokkenheid.
Met het patroon van de stoffering knipogen ze duidelijk naar de typerende smaak van de jaren zeventig
De 1976-collectie draait rond vier stukken die gezamenlijk nostalgisch terugblikken op een voorbije periode in de designwereld. Specifiek telt de selectie een stoel, loungestoel, een lamp en een tafel. Zoals de naam vertelt, staan de jaren zeventig centraal in de ontwerpen. Daarnaast werkte het duo vanuit een liefde voor een rustieke stijl waarin aanvankelijk groteske vormen en een veelvoud van patronen mee het uitzicht bepaalden. In deze eigentijdse interpretatie laten ze twee elementen op de voorgrond treden: de vorm van een bal en het idee van een (afgeronde) kegel. Die zaken, gecombineerd met de ruwheid geassocieerd met rustiek meubilair, waren de primaire leidraad voor de ontwerpen. Voor de structuur van de stukken kozen ze hout en een eiken bekleding, waarna ze extra verdonkerd werden om de authentieke sfeer uit te vergroten. Met het patroon van de stoffering knipogen ze bovendien duidelijk naar de typerende smaak van de jaren zeventig. Nog belangrijker dan de referenties naar het verleden is hun doel om meubilair met persoonlijkheid te maken. Design kan een aanzienlijke rol vervullen in ons leven, vooral wanneer we jarenlang vasthouden aan onze geliefde stukken en ze zo een scharnier worden tussen heden en verleden. Aanvullend moest de uitstraling van de ontwerpen aanlokkelijk zijn en tegelijkertijd een hoog comfort garanderen. Naar de toekomst toe hoopt Nouveau Standard mogelijkheden voor personalisatie in hun aanbod te incorporeren. De voornaamste prioriteit echter is de beleving van hun vak en hoe ze oudere invloeden en technieken een plek geven in de industrie van vandaag. We houden de studio alvast in de gaten voor meer van dit.
Photography by Paulin Giret
Text by Cara Jacobs