- Kunst & design
We zijn altijd apetrots wanneer onze partners hun vleugels uitslaan en nieuwe oorden gaan verkennen. Voor Tribù is het meteen ook een grote stap, want het Belgische familiebedrijf trekt naar Amerika. Met hun nieuwe showroom in Los Angeles, die in september feestelijk opende, zetten ze zich ontegensprekelijk nog duidelijker op de internationale kaart. Het spreekt daarom voor zich dat we meer wilden weten over hun jongste vestiging.
Misschien verbaast het je, maar de opening in Malibu markeert tegelijkertijd de eerste permanente store ooit die zich exclusief focust op het Tribù-assortiment. Met een oppervlakte van 500 vierkante meter kan het pand wel tellen als flagship store. De keuze van locatie was allesbehalve willekeurig. CEO Koen De Cock koestert al geruime tijd een diepgaande appreciatie voor de kuststad en vond er al meermaals waardevolle inspiratie. Lange strandwandelingen, uitgestrekte waaiers aan kleuren en een aangenaam klimaat het hele jaar door zijn slechts enkele van de troeven van de plek. Het was daarom niet meer dan gepast dat hun showroom die sfeer zou kanaliseren en de hoogstaande meubelontwerpen helemaal tot hun recht laat komen. Creatief directeur Marc Merckx zorgde voor het design concept en de eerste tekeningen. Door vooral te opteren voor neutrale tinten en de tijdloosheid van het merk consistent naar voren te brengen, is het resultaat een trouwe weerspiegeling van hun ethos. Tegelijkertijd werd er duidelijk geput uit de mid-centurystijl waar de regio voor gekend staat. Veel woningen in Los Angeles zijn onlosmakelijk verbonden met de grote graad aan verbinding tussen binnen en buiten. Het hele jaar door kan je er namelijk genieten van warme temperaturen en leef je op een ritme dat de schoonheid van het alledaagse apprecieert en bewust beleeft. Die aandacht voor intentioneel leven ligt volledig synchroon met de ingetogen luxe die het meubelmerk symboliseert.
Deze eerste Amerikaanse flagship store van Tribù biedt een totale belevenis
Als flagship store biedt deze Amerikaanse vestiging van Tribù een totale belevenis. Naar materialen toe vertaalde zich dat in een keuze voor natuurlijke texturen. Ambachtelijk stucwerk, details van geolied brons en hennep voor de plafondbekleding zijn daar enkele voorbeelden van. De algehele inrichting van het pand versterkt de indruk van de designstukken. Hoewel de nagejaagde sfeer dan duidelijk die van de Westkust mag zijn, etaleert de showroom trots het Belgische vakwerk dat zowel in het meubelaanbod als in de details van het ontwerp is geslopen. Deze mijlpaal is bovendien niet de enige waar de brand zijn tanden in heeft gezet, want er staat nog meer nieuws op het programma. Voor april 2024, net voor de opening van het jaarlijkse Salone del Mobile, zit er bijvoorbeeld een flagship showroom in Milaan in de pijpleiding. Daarnaast worden er grote inspanningen geleverd om in Amerika een zo vlot mogelijke doorstroming te bieden. Efficiënt transport, beperkte levertermijnen en een strategisch gelegen distributiepunt in Dallas, Texas zijn daarvoor essentieel. Blijven groeien is nog steeds een sterke ambitie bij Tribù, ook na hun vele decennia aan ervaring. We wensen onze partner alle geluk toe in Amerika en alle andere plekken waar ze hun stempel willen achterlaten.
Images courtesy of Tribù
Text by Cara Jacobs
Er zijn maar weinig verhalen als dat van Tribù. Dit familiebedrijf ontpopte zich vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw tot een absolute voortrekker van buitenmeubilair. Discrete luxe, inspiratie bij de natuur en eenvoudige ontwerpen zijn hun vertrouwde habitat. Als partner zijn ze een grote meerwaarde, want hun expertise en duidelijk georiënteerde bedrijfsgeest zijn moeilijk te evenaren. Het doet ons daarom een groot plezier je aan hen voor te stellen.
Ontdek meer