- Kunst & design
Parijs was onlangs het schouwtoneel voor de onthulling van de meubelcollectie van Charles Zana, die de naam Ithaca meekreeg. Geïnspireerd door zijn ervaring als architect, had hij het idee om zijn handtekening, die synoniem is met comfort, elegantie en hoogstaand vakmanschap, op een lijn van high-end meubilair te zetten.
Tijdens zijn carrière als architect voelde Charles Zana altijd de behoefte om een zacht decoratief landschap te creëren. “Ik hou van de schoonheid van lege ruimtes. Ik verwijder ruwe randen en onzuivere volumes om ruimtes te creëren waarin geleefd kan worden,” vertelt hij daarover. Zijn creaties op maat, zowel voor particulieren als voor hotels, laten zich kenmerken door delicate rondingen en subtiele tinten. Hij haalt inspiratie bij de traditie van ontwerpers van de jaren dertig, zoals Jean-Michel Frank, Pierre Chareau en Gio Ponti. Het resultaat zijn meubels en decoraties met subtiele en allusieve accenten.
Meubels met subtiele en allusieve accenten.
Zana creëerde nu zijn eerste hoogwaardige meubelcollectie in eigen beheer. Hij besloot de serie een symbolische naam, Ithaca, te geven, dat de standvastigheid uitdrukt van zijn initiërende reis doorheen de dertigjarige ervaring van het bureau. Zijn collectie omvat tafels, een bureau, zetels, een hoofdeinde en verlichting, en werd ontworpen vanuit de visie een hedendaagse leefomgeving te creëren. Elk stuk is ontworpen in overeenstemming met zijn decoratieve principes, namelijk een harmonie van materiaal, kleur en volume.
Licht speelt een centrale rol in de binnenhuisarchitectuur van Charles Zana. Of de lampen nu geplaatst, opgehangen of aangebracht zijn, zijn designs brengen een tastbare trilling in de ruimte. Zo doen de poten van de stenen lampen denken aan een Giorgio Morandi-achtig stilleven en een lantaarn met gebogen gekleurd glas is een ode aan de kennis van de Venetiaanse glasmeesters. Zijn zetels zijn dan weer synoniem met comfort. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende stoffen, die in combinatie met geborsteld eikenhout en cederhout de sensualiteit van de overgang tussen de materialen versterken. De volumes van de zetels werden gebeeldhouwd met een fijne en precieze lijn. Een comfortabele fauteuil nodigt de dualiteit van materialen uit en de voetenbank benadrukt, net als de andere modellen, de tijdloze elegantie van de traditionele stofferingstechniek. De tafels zijn verkrijgbaar in verschillende hoogtes. De kleine tafeltjes fungeren als verlengstuk van de sofa’s. Het cederhout, paletvormig met gebogen of vrijdragende poten, vult perfect de soliditeit van travertijn en marmer aan. Het vrijgevormde, afgeronde bureau doet denken aan enkele iconische stukken uit de naoorlogse designgeschiedenis. De Calanque-salontafel kreeg een bronzen jasje aangemeten.
De Ithaca-collectie bevestigt Charles Zana’s streven naar kwaliteit en duurzaamheid. Het werd een meubelserie volgens de behoeften van een maatschappij die op zoek is naar meubilair dat zowel aanpasbaar als specifiek is. Header image: photography by Vincent Leroux
Images 2-3: photography by Vincent Leroux
Images 4-10: photography by François Halard