- Kunst & design
Veilinghuis Christie’s gaf begin deze week het startschot van de internationale kunstbeursweek Frieze en dat was er een die we nog lang zullen onthouden. Het verkocht namelijk de kunstcollectie van de Britse zakenman Jeremy Lancaster, die in april overleed, en dat bracht een mooie 28 miljoen dollar op.
Onder meer een werk van Philip Guston maakte een zeldzame intrede door de verkoop van Jeremey Lancasters collectie. Twee van zijn latere werken in zijn cartooneske figuratieve stijl zaten in de collectie. Language 1 schilderde Guston in 1979 en ging op de veiling onder de hamer voor een bedrag van 4,7 miljoen dollar. Een kleiner, en vrijwel onbekend, Guston-werk kreeg een nieuwe thuis voor 1,4 miljoen dollar. In de vroege jaren 40 kocht Lancaster zijn eerste kunstwerk. Hij was toen net vijf jaar directeur van Wolseley, een verwarmings- en sanitairbedrijf. Het was een schilderij van niemand minder dan Patrick Caulfield dat hij bemachtigde via Waddington Galleries. In de tien daaropvolgende jaren kocht hij maar wat graag bij Londense galerijen. Zijn collectie bestaat voornamelijk uit Britse kunst met onder andere werken van Howard Hodgkin en Bridget Riley. Leslie Waddington bracht hem uiteindelijk meer en meer in contact met klassieke internationale werken van kunstenaars als Philip Guston, Josef Albers, Pablo Picasso en Alberto Giacometti. Lancaster bleef zijn collectie uitbreiden tot hij in 2006 zijn vijfde Hodgkin kocht die meteen ook zijn laatste aanschaf werd. Hodgkin was een geliefd Brits artiest met poëtische en door kleuren doordrenkte composities. Ondanks dat hij nooit echt doorbrak gingen toch vijf Hodgkins tijdens de veiling onder hamer en vier ervan werden effectief verkocht.
Zijn collectie bestaat voornamelijk uit Britse kunst met onder andere werken van Howard Hodgkin en Bridget Riley.
De Victoriaanse kunstspecialist Martin Beisley zat op de veiling met een Aziatische klant die bood op een oranje omlijste Bombay Sunset (1972-3) van Hodgkin, maar werd op het laatste moment overtroffen door een telefoonbieder die het aankocht voor 899.200 dollar. Hoewel dat geen record was, werd een plakkaatverf op karton, Tea Party in America (1948), van de schilder wel verkocht voor een recordbedrag van 307.000 dollar. Het driedubbele van de oorspronkelijke schatting. Uiteindelijk won Beisley toch nog een Hodgkin-werk voor zijn klant, Mrs C (1964), voor de prijs van 276.000 miljoen dollar.
Lancasters collectie bevatte ook enkele vergeten namen zoals Lisa Milroy, een Canadese figuratieve kunstenaar uit het midden van de jaren tachtig. Hoewel er geschat werd dat haar werken voor niet veel meer dan 6.000 dollar onder de hamer zou gaan, bereikten ze toch een verbluffend bedrag van 43.000 dollar. De 53 loten van de Britse zakenman werden geschat op 16,8 tot 24 miljoen dollar. 48 van hen werden verkocht voor een luttele 28,8 miljoen dollar. De veiling was duidelijk een groot succes. De veiling hielp ook om het meer hedendaagse einde van de moderne Britse kunst op de kaart zetten.
Copyright images: Courtesy of Christie’s Images Ltd.