- Interieur
Een liefde voor mooie dingen drijft het werk van Erik Bratsberg, die zowel interieurs als designobjecten en kunstwerken ontwerpt. Hoe kan zoiets eenvoudigs als een verzameling lijnen, vormen en oppervlakken uiteindelijk zoveel voor ons betekenen, vraagt hij zich vaak af. We spraken met hem over zijn bijzondere carrièretraject en tonen het interieur van Persona, een restaurant waarin zowat ieder detail zijn werk is en dat een eerste mooie mijlpaal op zijn pad vormde.
Het aanbod van de designer is bijzonder uitgebreid, maar dat maakt het voor hem net zo interessant. Het leerproces van een nieuwe opdracht bevredigt zijn ontdekkingsdrang, of dat nu een nieuw medium, materiaal of een volledig andere stijl is. Het is ook net die variatie, gedreven door een sterke nieuwsgierigheid, die hij het mooiste aspect van zijn job vindt. “Uiteindelijk zijn het alleen maar verschillende canvassen en tools die je gebruikt, maar het denkproces blijft hetzelfde.” Hij houdt er ook van om bijvoorbeeld een nieuwe methode uit te proberen en dan te ontdekken welk resultaat dit heeft. In al die variatie ziet hij zelf toch een rode draad. Wat de vorm betreft, zal de Zweed eerder voor organische en asymmetrische lijnen kiezen. “Ik heb te veel uren aan Powerpoints gewerkt om nog geïntrigeerd te raken door rechthoeken en strakke lijnen,” verklaart hij. Verder probeert hij zo dicht mogelijk bij traditioneel vakmanschap en pure materialen te blijven en die met een innovatieve methode te benaderen of met moderne materialen te verenigen. Klassieke, natuurlijke materialen als hout, steen, metaal en glas behoren tot zijn absolute favorieten. De eigenschappen en natuurlijke patronen van steen en hout vindt hij een cadeau om in een ontwerp te integreren. Aan die materialen textuur en patinering toevoegen, brengt een extra dimensie in het eindresultaat.
“Ik gebruik verschillende canvassen en tools, maar het denkproces blijft hetzelfde”
Ook de bewerking van het oppervlak is van belang, want het moet er niet alleen aantrekkelijk uitzien, maar ook goed aanvoelen. Soms wordt zijn keuze voor materialen echter beperkt door de werkplaats van dat moment, waar hij niet altijd toegang heeft tot zware machines. Om die reden, en omdat hij er zo van geniet, grijpt de designer ook vaak terug naar eenvoudig handgereedschap of materiaal dat hij volledig met de hand kan bewerken. Dat gaat dan onder meer over beton, epoxyhars, gips en XPS (celschuim). Recent ontdekte hij ook leder, een materiaal dat verschillende bewerkingsopties heeft, zoals beeldhouwen, verven, patineren en harden. De komende tijd zal hij dan ook verkennen wat hij er zelf mee kan, naast de conventionele manieren waarop het materiaal meestal gebruikt wordt. In de lijn van die materialen mag je ook zijn kleurgebruik verwachten, dat wegblijft van felle tinten, maar eerder gebruik maakt van zachte kleurschakeringen in een gebalanceerd resultaat. Op dit moment is hij erg fan van blauwe en groene tinten, al laat hij nog steeds liever de vormen van zijn designs en interieurs spreken dan de kleuren. Het beste advies dat Bratsberg ooit kreeg? “‘Dien gewoon je ontslag in,’ zei mijn vrouw toen we net ons huis hadden gerenoveerd en ik weer naar kantoor moest. Ik denk dat ze mijn jarenlange geklaag beu was, en dat ze mijn passie voor interieur en design zag.” De keuze om zijn kinderdroom eindelijk na te jagen, leverde alvast impressionante resultaten op. Zijn werk in Persona is duidelijk nog maar het begin van een creatief verhaal dat alle kanten op kan, althans met enkel positieve uitkomsten. Wat de toekomst voor de artiest inhoudt, daar heeft hij geen eenduidig antwoord op. “Ik laat mijn geest en nieuwsgierigheid me naar het volgende lege canvas leiden.”
Meer lezen kan in de zomereditie 2023 van Imagicasa Magazine.
Photography by Erik Lefvander